Zie je dit bij jouw mensen gebeuren?
Commerciële gesprekken die te snel gaan over ‘de oplossing’, terwijl de klant zich nog niet echt gehoord voelt. Medewerkers die goede intenties hebben, maar moeite hebben met doorvragen, luisteren, of het bouwen aan vertrouwen.
Dat is zonde.
Want jouw mensen willen geen ‘verkopers’ zijn, maar wel goed advies geven. En juist de goede adviezen helpen de klant om een volgende stap te zetten en wellicht te kopen.
Daar zit precies ons verschil.
Onze commerciële trainingen – zoals adviesvaardigheden – gaan niet over het pushen van een oplossing, maar om samen met de klant te ontdekken wat voor hen de beste keuze is. Over het gesprek voeren waarin de klant zich gezien voelt. Waarin medewerkers leren luisteren, tussen de regels door horen wat er écht speelt, en vanuit daar de juiste vervolgstap kunnen adviseren.
Zo ziet dat eruit.
Een klantgesprek waarin vertrouwen groeit. Een medewerker die met zelfvertrouwen en oprechte interesse onderzoekt wat een klant écht nodig heeft. Geen standaardvragen, maar échte gesprekken. En klanten die terugkomen – niet vanwege de deal, maar vanwege de relatie.
Gevolg?
Medewerkers die met zelfvertrouwen commerciële adviesgesprekken voeren, betere relaties en meer omzet.